Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2002)
Arbeidsforholdene betyr mer for sykefraværet enn faktorer som livsstil, familieforhold og økonomi. Det viser et svensk prosjekt som omfatter 9.000 offentlig ansatte. I undersøkelsen har forskerne sett på risikoen for å bli sykmeldt for mer enn 28 dager og funnet at dårlige arbeidsforhold er den enkeltfaktor som har størst betydning. Andre faktorer som har betydning er dårlig økonomi og livsstil, men de teller bare halvparten så mye. Litt overraskende viser det seg at familieforhold ikke betyr noe for lengre sykefravær i det hele tatt.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.