Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
(2005)
Arbeids- og sosialdepartementet inviterer til idédugnad 15. juni i forbindelse med stortingsmeldingen om et arbeidsliv for alle. Stortingsmeldingen skal behandle strategier og virkemidler for arbeidslivet. Den blir en oppfølging og videreføring av forslaget om en ny arbeids- og velferdsforvaltning (NAV), som nå behandles i Stortinget. Stortingsproposisjonen tok for seg de organisatoriske rammene for en ny arbeids- og velferdsforvaltning. Den nye meldingen vil ta for seg innholdet i NAV, slik som strategier, tiltak, tjenester og stønadsordninger. Departementet ønsker innspill fra aktuelle organisasjoner, etater og kunnskapsmiljøer. I tillegg ber departementet om at alle organisasjoner gir skriftlige innspill om temaet innen 1. september. Arbeidsmiljø nr. 4-2005
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.