Hvordan håndtere arbeidskonflikter?

- Ved konflikter på arbeidsplassen har det vært vanlig at psykologer benytter ulike meglingsteknikker, ofte uten at det er foretatt forundersøkelser om hvor man står rettslig. Dette er feil, sier arbeidsrettsadvokat Harald Pedersen.

(2011)

- Ved konflikter på arbeidsplassen har det vært vanlig at psykologer benytter ulike meglingsteknikker, ofte uten at det er foretatt forundersøkelser om hvor man står rettslig. Dette er feil, sier arbeidsrettsadvokat Harald Pedersen.

  • Slik tilnærming kan føre til at sakene blir enda vanskeligere å håndtere, eller at det i verste fall begås nye overgrep mot en eller flere av de involverte, sier  Det Pedersen. Han har sammen med professor i arbeids- og organisasjonspsykologi Ståle Einarsen, skrevet boka Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet.

Arbeidsmiljølovens rammer Når det oppstår konflikter på arbeidsplassen må man ta utgangspunkt i det juridiske perspektiv, det vil si de rammene arbeidsmiljøloven trekker opp. Arbeidsgiver plikter først å undersøke om arbeidsmiljøloven er brutt, påpeker Pedersen. Dessuten opererer arbeidsmiljøloven med flere grenser for mellommenneskelig adferd, og sakene kan arte seg forskjellig avhengig av hvor langt konflikten har eskalert, det vil si tiltatt i styrke og intensitet. Det kan være når konflikten er personorientert, og partene opptrer på en slik måte overfor hverandre at reglene om at det skal tilrettelegges slik at det ikke oppstår uheldige psykiske belastninger, eller slik at arbeidstakers integritet og verdighet krenkes, er brutt. Videre kan konflikten ha eskalert så høyt at partenes opptreden er i strid med forbudet mot utilbørlig opptreden eller trakassering. -Dersom ledelsen ikke tar tak i konflikten, kan det i seg selv resultere i at forbudet mot krenking av integritet og verdighet brytes, understreker Pedersen.

Bruk av styringsretten Dersom arbeidsgiver ser at en av reglene brytes, må han eller hun bruke styringsretten til å iverksette tiltak. -Det gjøres normalt ved å gi skriftlige instrukser for ønsket opptreden, eller ved å gi advarsler eller gå til oppsigelse. I boka beskriver Pedersen og Einarsen hvordan man foretar faktaundersøkelser, for å vurdere om det foreligger brudd på arbeidsmiljøloven. -Vi ser også på hvordan arbeidsgiver kan bruke styringsretten for å håndtere de vanskelige personalsakene. Forfatterne mener også at virksomhetene må bli flinkere til å utvikle prosedyrer for hvordan de skal håndtere denne typen saker på en ordentlig måte. Kurs I 2.utgaven av boka Det gode arbeidsmiljø tar Pedersen og Einarsen utgangspunkt i arbeidsmiljøloven som en rettesnor for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet. - Vi holder også kurs i konflikthåndtering, faktaundersøkelser, arbeidsgivers styringsrett og i utvikling av prosedyrer, opplyser Pedersen. Mer informasjon finner du på siden: arbeidsmiljospesialistene.no

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen