Hva kreves av luftkvalitet på arbeidsplassen?

Arbeidsmiljøloven er lite konkret når det gjelder inneklimaspørsmål.

Arbeidsmiljøloven er lite konkret når det gjelder inneklimaspørsmål. I § 4-4 kan vi lese at inneklimaet skal være «fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd».

Hva betyr nå det i praksis?

Betyr det at dersom jeg fryser så skal arbeidsgivers sørge for at det jeg slipper å fryse? Hva da om min kollega renner bort i svette dersom jeg får bestemme temperaturen?

Hva om lufta kjennes innestengt ut om morgenen, men blir bra etter en halvtimes tid? Er det greit?

Det er vindu i rommet jeg jobber i, men det er dekt av syrinen som er vokst seg så stor utenfor. Har jeg da utsyn sånn som arbeidsplassforskriften sier jeg skal ha?

Slike spørsmål kan være vanskelige å forholde seg til både for

  • arbeidsgiver som skal sørge for at alt er i orden
  • verneombud som skal se til at arbeidsgiver sørger for at alt er i orden
  • vanlig arbeidstaker som skal si fra dersom noe ikke er som det skal være
  • medlem av arbeidsmiljøutvalg som skal «virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø»

For å fremme godt samarbeid er det klokt å ikke bli påståelig når man havner i situasjoner der slike spørsmål kommer på dagsorden og man ikke riktig vet hva som gjelder. Da er det godt å vite at man kan finne ut mer om hva dette betyr ved å lese i:

·       Arbeidstilsynets «Veiledning om Klima og luftkvalitet på arbeidsplassen» (http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=79437)

·       Arbeidsplassforskriften og Arbeidstilsynets kommentarer til forskriften (http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=237707)

Finner man ikke svar der kan man også gå inn i Byggtekninsk forskrift (TEK17) og veiledningen til denne og se hva myndighetene krever av nye bygg i dag for å sikre blant annet inneklima og helse. (https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/)

 

 

 

 

Kari Witsø Seniorkonsulent i Arbeidsmiljøsenteret kari@arbeidsmiljo.no

 

 

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen