Høyre om for skattefri hjemme-PC

Det første Per-Kristian Foss gjorde da han ble finansminister var å gjøre om Ap-regjeringens vedtak om å stoppe ordningen med skattefritak for trekk i lønn til finansiering av hjemme-PC.

Tekst: Morten Dahl (2001)

Det første Per-Kristian Foss gjorde da han ble finansminister var å gjøre om Ap-regjeringens vedtak om å stoppe ordningen med skattefritak for trekk i lønn til finansiering av hjemme-PC.

Den nye finansministeren har dermed trolig gjort seg mektig populær hos alle arbeidstakere med hjemme-PC. Den såkalte hjemme-PC-ordningen ble satt i verk som et ledd i å øke IT-kompetansen i Norge.

 

Bygd opp IT-kompetansen

  • Vi har sett at ordningen med lønnstrekk for hjemme-PC har bidratt til å bygge opp IT-kompetansen hos de yrkesaktive, og ønsker derfor å videreføre skattefritaket, sier Foss i en kommentar.

Ordningen går i korthet ut på at arbeidstakeren skal kunne disponere hjemme-PC gjennom sin arbeidsgiver, og skal dermed kunne få skattereduksjon. Det er således lagt til rette for at kostnadene ved datautstyr kan trekkes av inntekten før skatt.

 

Skattebesparelse

Loven sier at utstyret er utlånt fra arbeidsgiver, og ett trekk i bruttolønnen medfører en stor skattemessig besparelse for den ansatte. Skattereduksjonens størrelse avhenger av din bruttolønn. I år er marginalskatten på 35,8 prosent hvis tjener mindre enn 289.000 kroner i året, og 49,3 hvis du har høyere lønn.

Etter endt låneperiode på 36 måneder, kan utstyret overtas til såkalt markedsverdi, som etter dagens skatteregler antas å være om lag 1000,- kroner.

 

Inn i regelverket

  • Samtidig som vi viderefører skattefritaket, vil vi sørge for den formelle forankring av fritaket i regelverket, og den budsjettmessige inndekningen av det, sier Foss. Finansdepartementet, som i et brev av 16. oktober i år ba Skattedirektoratet om at praksisen med skattefritak for trekk i lønn til finansiering av ansattes hjemme-PC skulle stanses, vil nå vurdere behovet for en varig og mer formell regelfesting av dette fritaket.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen