Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Grethe Ettung (2009)
Det kan bety trøbbel å ha et altfor nært forhold til sjefen. Også sjefene selv er skeptiske til å ha kameratslige forhold til sine ansatte. Tette forhold på jobb blir mer og mer vanlig. To av tre ansatte er mer enn gjerne god venn med sjefen sin, viser en undersøkelse bemanningsbyrået Proffice har utført blant 2.343 arbeidstakere i Norge. To av tre av de 1.158 lederne som deltok i undersøkelsen, mener nære vennskap kan ødelegge for bedriftens lønnsomhet. Robert Salomon, seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), er uenig. - Forskning viser at et godt forhold mellom leder og medarbeidere øker sannsynligheten for å oppnå gode resultater. Samtidig lønner det seg ikke å binde seg så mye til en sjef at man mister sin selvstendighet og kritiske sans.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.