Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Morten Dahl (2000)
Bodø kommune opplevde at sykefraværet ble redusert med hele 36 prosent etter at et visst antall ansatte i kommunen ble med i prosjektet Helsemestring for reduksjon av sykefravær. Etter at de som hadde et totalfravær på over 30 prosent hadde vært kartlagt, meldte 144 personer sin interesse for å være med i prosjektet. 63 personer fullførte. I løpet av første del av prosjektperioden gikk sykefraværet ned med altså hele 36 prosent, mens utgiftene til fraværet gikk ned med over 50 prosent. Samtidig hadde kommunens totalfravær en økning fra første kvartal 1999 på 9,4 prosent mot 10,7 prosent første kvartal i år.
Prosjektet i Bodø kommune inngår Idebanken for sykefraværsprosjekter.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.