Headset kan gi hørselsskade

Bruk av headset på jobben kan i enkelte tilfeller forårsake hørselsskade.

Tekst: Turid Børtnes (2009)

 

Bruk av headset på jobben kan i enkelte tilfeller forårsake hørselsskade.

Headset eller hodetelefon som er koblet til PC i forbindelse med lydredigeringsarbeid, kan gi fra seg så kraftige smell at det kan føre til støyskadet hørsel.

Kan gjelde mange Det var bedriftshelsetjenesten hos en stor norsk TV-kanal som gjorde Arbeidstilsynet (AT) oppmerksom på at en ansatt hadde fått støyskader etter plutselige smell i øretelefonene han brukte ved redigeringsarbeid. Smellene var så høye at han hadde fått øresus etterpå. - Dette er et problem vi i Arbeidstilsynet ikke har vært tilstrekkelig klar over, sier seniorrådgiver Frode Vatne i Arbeidstilsynet Oslo. Han opplyser at dårlig teknologi kunne gi støy i telefoner for mange år siden, men man trodde ikke at dagens moderne utstyr kunne føre til støyskader. Nå vil Arbeidstilsynet ha oppmerksomhet rundt problemet, mange kan være i faresonen når det gjelder slik støy. Denne hendelsen gjaldt en redigerer i en TV-kanal. Arbeidstakere i andre TV-kanaler og de som driver med telefonsalg og tilsvarende, kan også være utsatt. I den aktuelle TV-kanalen er det ca 1.500 som arbeider med tilsvarende oppgaver. En intern kartlegging viste at av dem igjen var det rundt 400 som hadde arbeidsforhold tilsvarende han som fikk støyskade.

Ett smell kan skade - Det er lett å tenke at dette ikke er så farlig siden det skjer sjelden, men en skal være klar over at i verste fall kan ett enkelt smell forårsake skade hvis lyden er kraftig nok, opplyser Vatne. Han råder dem som opplever slike uregelmessigheter knyttet til utstyret, til å melde fra til arbeidsgiver. Dersom vedkommende har fått øresus eller forbigående nedsatt hørsel, bør hørselen kontrolleres. Det er vanskelig å sjekke utstyret i slike tilfeller, det lar seg ikke gjøre å måle støy inne i hodetelefoner uten å ha et kunstig hode å sette utstyret på. Dessuten opptrer denne typen støy sjelden og uregelmessig. Uansett er det arbeidsgivers plikt å gjøre noe med situasjonen. Hvis det ikke lar seg gjøre å fjerne støyen, må utstyret byttes ut. - Det er bare føre-var som gjelder i slike situasjoner, er hørselen først blitt skadet, er det ingen ting å gjøre med det. Dessuten er det veldig store individuelle variasjoner når det gjelder støy. Noen tåler svært mye, andre får lett en skade. Og har en nedsatt hørsel, er det ekstra god grunn til å ta vare på det som er igjen.

Bra fulgt opp Arbeidstilsynet er fornøyd med hvordan TV-kanalen fulgte opp denne ene støyskaden, både ved å melde fra, og de tiltak de satte i verk. En kartlegging viste at smellene var begrenset til situasjoner med bruk av PC og øretelefoner samtidig med redigering av mange lydspor. Dette kunne føre til at maskinen hang seg opp og etter noen sekunder ga et kraftig smell over 130 dB. Arbeidsgiver har nå gjennomført tekniske tiltak, oppgradert programvaren og gjennomført hørselskontroller. Arbeidsrelaterte støyskader har i alle år dominert skadestatistikkene til Arbeidstilsynet. - Det kan virke noe underlig, en skulle tro at de situasjonene som gir støyskader, blant annet i industrien, er blitt kraftig redusert ved forebyggende tiltak, både gjennom mindre støyende maskiner og bedre beskyttelse, mener Frode Vatne. Han ser ikke bort i fra at fritidsskader, for eksempel ved høy musikk i tillegg til støyskader i arbeidslivet kan være noe av årsaken til de mange tilfellene.

Forpliktet til omsorg

26 juni 2025

I omsorgsplikten møtes arbeidslivets psykologi og jus. Seniorkonsulent Øystein Grytøyr mener omsorgsplikten er det viktigste begrepet vi har i arbeidslivet. Men hva det faktisk er, kommer an på hvem du spør. Det er ikke godt nok skriver han i denne kronikken fra HMS-magasinet 02.05.25.

Slik mestrer du stress på hjemmekontoret

19 mai 2025

Som arbeidsgiver har du ansvar for å sikre at dine ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret. Dette strekker seg utover de fysiske arbeidsforholdene, og omfatter også psykisk belastning i arbeidshverdagen. Samtidig har hver enkelt arbeidstaker ansvar for å medvirke gjennom å  tilpasse seg så langt det går, gi beskjed når noe ikke fungerer, og sammen med arbeidsgiver eller nærmeste leder komme frem til løsninger som minsker arbeidsrelatert stress.

Scroll til toppen