Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2002)
Statens forurensingstilsyn (SFT) har utvidet ordningen med reduserte kontroller for bedrifter som er EMAS-registrert til å omfatte ISO-14000-sertifisering. Dette innebærer også halverte gebyrer. Grunnen til at SFT gjør dette er at ved en EMAS-registrering forplikter bedriftene seg til å vedta en miljøpolicy, innføre et miljøledelsessystem og offentliggjøre miljørapporter revidert av en ekstern revisor. EMAS-ordningen er frivillig. Miljøledelsessystemet i EMAS bygger på ISO 14001, skriver bladet PIL-Aktuelt, som omtaler saken. Det betyr at bedrifter som er ISO-14000-sertifisert har et tilstrekkelig bra system på dette området til å omfattes av samme ordning.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.