God samhandling gir godt arbeidsmiljø

Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes blant annet av god samhandling og kommunikasjon på jobben.

Tekst: Turid Børtnes (2010) Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes blant annet av god samhandling og kommunikasjon på jobben.

Arbeidsmiljøsenteret tilbyr et spennende kurs i hvordan vi skal skape levende arbeidsplasser og et godt arbeidsmiljø gjennom kurset God samhandling; godt arbeidsmiljø.

God kommunikasjon

  • I kurset legger vi blant annet vekt på kommunikasjon, samspill, ytringsklima og gode møteplasser i jobben, forteller senior­konsulent Inger Høibakk i Arbeids­miljøsenteret. Hun og kollega Tanja Juul Rødahl er ansvarlige for kursopplegget. Hovedintensjonen med kurset er å lære deltakerne hvordan de kan oppnå gode psykososiale forhold i arbeidssammenheng. Kurset bygger i stor grad på medvirkning fra deltakerne, praktiske øvelser og konkrete metoder for å skape en positiv kultur på arbeidsplassen.
  • Det går ikke an å bare snakke om god kommunikasjon, vi må trene på det også, for­klarer Høibakk. Det innebærer for eksempel at deltakerne får øve seg på å omformulere utsagn som kan feiltolkes eller virke krenk­ende på den en henvender seg til.
  • Målgruppen for kurset er ansatte innen HMS/HR-avdelinger, verneombud, ledere og alle andre som trenger faglig påfyll på området. Dette er personell som ofte må ta imot henvendelser om problemer, klager og tilsvarende. Da er det nyttig å vite noe om hva som er god kommunikasjon og hvordan det skaper samhandling.

Tre kurs i høst

Kurset arrangeres i Oslo 27.-28. september, Bergen 6.-7. oktober og Trondheim 2.-3. november. Du finner praktiske opp­lysninger på www.arbeidsmiljo.no eller i Arbeidsmiljøsenterets kurskatalog for høsten 2010.

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Scroll til toppen