Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Det skrives veldig mye om ledelse, både nyttig og dyptgående litteratur, og mer slagordpreget og enkelt. Emosjonell ledelse, relasjonsledelse, målstyring, LEAN, situasjonsbestemt ledelse- vi omgir oss med et vell av begreper, som ikke alle har en klar forståelse av innholdet i.
Og de som ikke er spesielt opptatt av ledelsesteoriene, har likevel mange tanker om hva god ledelse er: å bli sett, anerkjent, tatt på alvor når man tar opp saker, og å få passe med utfordringer, for eksempel.
Det finnes ingen standard for hvordan ledelse skal utøves i forhold til et positivt HMS-perspektiv. Arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsmiljøet, og gir arbeidsgiver hovedansvaret for at disse kravene innfris. Men hvordan skal arbeidsgiver klare å overholde alle arbeidsmiljølovens bestemmelser, og samtidig ivareta eiernes interesser i forhold til økonomi og produksjon?
Jeg ser 3 bærebjelker i virksomhetene, som er helt avgjørende for at arbeidsgiver skal ha mulighet til å lykkes:
En arbeidsgiver som gir tilstrekkelig prioritet til disse 3 bærebjelkene vil ikke bare ha en mer velfungerende organisasjon å lede, men sannsynligvis færre problemer å handtere, og bedre produksjonsflyt. Og hvordan kan man ivareta disse 3 bærebjelkene?
Dette er ikke et innlegg som tar avstand fra de nevnte teoriene ovenfor, ei heller alle dem som ikke er nevnt. Men de tre bærebjelkene må man ha et bevisst forhold til, uansett hvilken tilnærming til ledelse man ellers velger.
På årets Arbeidsmiljødagene i Trondheim får vi høre et spennende innlegg om relasjonsledelse i praksis. Vi får høre Kristin Wulff fortelle hvordan hun bruker relasjonsledelse til både å ta vare på mennesker og virksomhetens øvrige mål.
.
Aud Steiring Seniorkonsulent Arbeidsmiljøsenteret
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.