Forenkler Regel-Norge

Det skal ryddes opp i floraen av forskrifter knyttet til arbeidsmiljøloven. Direktoratet for arbeidstilsynet (DAT) er i gang med å gå gjennom regelverket for å vurdere behovet for en forenkling og modernisering. Dette er en del av det statlige prosjektet Et enklere Norge.

Tekst: Turid Børtnes (2000)

Det skal ryddes opp i floraen av forskrifter knyttet til arbeidsmiljøloven. Direktoratet for arbeidstilsynet (DAT) er i gang med å gå gjennom regelverket for å vurdere behovet for en forenkling og modernisering. Dette er en del av det statlige prosjektet Et enklere Norge.

Leder for seksjon for regelverk i DAT, Per Arne Larsen opplyser at gjennomgangen skal omfatte forskrifter om forhold som er regulert i arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstakernes sikkerhet og helse. Forskrifter som berører kontraktsvern, arbeidstid, lønnsutbetalinger og lignende holdes utenfor. Prosjektet er svært omfattende, om lag tre år regner DAT med å bruke på det.

 

Enkelt og effektivt

Målet er å få et regelverk som på best mulig måte støtter opp om lovens målsettinger og det lokale helse, miljø og sikkerhetsarbeidet i virksomhetene. Regelverket skal virke forebyggende i forhold til risiko og skader og være et verktøy for et godt arbeidsmiljø. Det skal være så enkelt og forståelig som mulig, og bygge opp under HMS-forskriften og stimulere til egenaktivitet. Prosjektet er delt inn i tre temaområder; teknisk, yrkeshygienisk og organisatorisk område. Tre interne arbeidsgrupper har ansvar for hvert sitt tema. Gruppene skal blant annet se på hvilke forhold som ikke er dekket av bestemmelser i arbeidsmiljøloven og HMS-forskriften og som dermed krever egne forskrifter.

 

Samordnes

Gammelt regelverk skal samordnes og forskriftene skal også koordineres med aktuelle EØS-direktiver og minimumsregler.

  • I neste fase skal vi blant annet se på forskriftenes lesbarhet. Når delrapportene er ferdige blir det foretatt en samlet vurdering av mulighetene for forenkling og forbedring, og til slutt foretar DAT de forandringer som er nødvendige i regelverket.

  • Får dere ofte klager fra virksomheter som synes regelverket er for vanskelig.

  • Vi får en del sukk om at det er mye å forholde seg til. På den annen side er det mange som gjerne vil ha forskrifter som akkurat dekker deres bransje og problemer. Skulle vi fulgt opp det, ville vi virkelig hatt et omfattende regelverk her i landet. Vi lager heller brosjyrer som forteller brukerne hvor de finner det de leter etter og såkalte gjennomgående forskrifter som regulerer større områder.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen