Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2003)
Arbeidslivslovutvalget, som ble opprettet høsten 2001 for blant annet å vurdere en revisjon av arbeidsmiljøloven, har foreslått å forby aldersdiskriminering i arbeidslivet. Dette er en delinnstilling fra utvalget, og ble overrakt arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman like før jul. Lovforslaget er nå sendt ut på høring med en høringsfrist 13. februar, opplyser Cecilie Haugen Horn, leder for sekretariatet i Arbeidslivslovutvalget. Hun opplyser at dette er den eneste delinnstillingen som kommer fra utvalget. Den ferdige innstillingen, som vil omfatte en fullstendig gjennomgang av hele arbeidsmiljøloven, blir lagt frem 1. desember i år. Forslaget innebærer at det innarbeides et forbud mot aldersdiskriminering i arbeidsmiljøloven på lik linje med de andre bestemmelsene om forbud mot forskjellsbehandling i arbeidslivet. Dette skjer som et ledd i arbeidet med å tilpasse loven til EUs rammedirektiv mot diskriminering i arbeidslivet (2002/78/EF).
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.