Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2002)
Andelen arbeidstakere blant innvandrere økte litt fra november 2000 til november 2001. Samtidig melder Statistisk sentralbyrå (SSB) om økt arbeidsledighet blant innvandrere.
Dette er tilsynelatende et paradoks, men tallene viser bare at det er flere innvandrere på arbeidsmarkedet nå enn tidligere. Flere av denne befolkningsgruppen er i jobb samtidig som flere av dem registrerer seg på arbeidskontorene.
Tallene omfatter førstegenerasjons innvandrere. Nå er 51,3 prosent av dem i jobb, mot 50,9 prosent for vel ett år siden. For hele befolkningen sett under ett er yrkesandelen 60,8 prosent, det er en liten nedgang siden forrige måling, høsten 2000.
Nesten 8 prosent av innvandrerne er registrert arbeidsledige, til sammenligning gjelder det bare 3 prosent av den samlede befolkningen.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.