Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
En krone investert i arbeidsmiljøarbeid gir to tilbake viser nyere forskning fra mange virksomheter i OECD. Arbeidstilsynet, sammen med Næringslivets sikkerhetsorganisasjon, har for tiden fokus på risikovurdering. Det er ikke tilfeldig. Risikovurdering er helt nødvendig for å skaffe arbeidstakere trygge og gode arbeidsforhold og bedriften god økonomi.
Kjenn din virksomhet
En risikovurdering skaffer deg oversikt over hvilken risiko dine arbeidstakere er utsatt for enten de er kontoransatte, industriarbeidere, lærere, helsearbeidere eller noe annet.
Risiko kan være fare for psykisk sykdom eller skader som følge av trakassering eller vold og trusler. Det kan være snakk om skulder-/arm-/nakke-/ryggplager som følge av arbeid på kontoret. Eller det kan være situasjoner med direkte fare for å miste liv eller lemmer under arbeidets gang.
Som arbeidsgiver er du forpliktet til å kjenne risikoen dine arbeidstakere er utsatt for, og handtere den på en forsvarlig måte, uansett hvilken arbeidssituasjon arbeidstakerne arbeider under.
Effektive tiltak
Høyt sykefravær og uheldig turnover henger ofte sammen med utfordringer i arbeidsmiljøet. Ved å få bukt med disse utfordringene beholder du viktig kompetanse i virksomheten og sparer store summer på rekruttering.
Risikovurderingen hjelper deg til å skaffe oversikt. Du får et godt grunnlag for å ta gode beslutninger og iverksette effektive tiltak
Alt starter med en risikovurdering
Risikovurderingen danner grunnlaget for en hel rekke beslutninger, som for eksempel:
Risikovurderingen som angår arbeidsmiljø hører hjemme i den innledende fasen av alt planleggingsarbeid på linje med risikovurdering knyttet til økonomiske forhold, påvirkning av renommé, virksomhetens stilling i bransjen m.m.
Risikovurdering knyttet til arbeidsmiljø skal gjennomføres under planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av arbeid.
Arbeidsmiljøsenteret kjører kurs om risikovurdering og veileder virksomheter, ledere og medarbeidere gjennom risikovurderingsprosesser.
Kari Witsø HMS verneingeniør i Arbeidsmiljøsenteret Tlf.: 481 08 491 kari@arbeidsmiljo.no
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.