Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven har allerede regler om varsling av kritikkverdige forhold i virksomheter, disse ble innført i 2007 og består av 3 bestemmelser,
Et av hovedformålene med varslingsreglene i arbeidsmiljøloven er å beskytte arbeidstakere som sier fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, og gjøre det tydelig at varsling er både lovlig og ønskelig.
Nå får vi et enda bedre varslervern i norsk arbeidsliv. Det er viktig både for samfunnet, virksomhetene og ikke minst for varslerne selv. Når de nye reglene trer i kraft fra 1. juli er alle lovbestemmelsene samlet i et kapittel, kapittel 2A.
a) oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold, b) fremgangsmåte for varsling, c) fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.(6) Rutinene skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakere i virksomheten.
Stortinget har nå vedtatt at det skal være mulig å jobbe mellom klokka 21 og 23. I dagens Arbeidsmiljølov defineres arbeid mellom kl 21 og 23 som nattarbeid og er bare tillatt dersom arbeidets art gjør det nødvendig. Arbeidsplasser som er bundet av tariffavtale har muligheter til å inngå avtaler utover dette, gjennom avtale med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dette vil nok gjøre mange småbarnsforeldre glade, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie! Vet ikke helt om jeg er enig med henne i det, men hun sikter spesielt til foreldre med små barn som har behov for å være til stede når barna er våkne og som ønsker å ta frem PC- en senere på kvelden. To vilkår må være oppfylt for at man skal kunne arbeide etter kl 21. Det må for det første lages en skriftlig avtale om dette med den enkelte arbeidstaker, og for det andre må den ansatte på eget initiativ ønske å arbeide etter kl 21. Husk at en slik avtale uansett kun varer til kl 23.
§ 10-11 tredje ledd skal lyde: (3) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå skriftlig avtale om at arbeidstaker, på eget initiativ, kan utføre arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300.
Du kan kjøpe den nye oppdaterte arbeidsmiljøloven i HMS-butikken.
Hilde Hus Svanevik Juridisk rådgiver i Arbeidsmiljøsenteret hilde@arbeidsmiljo.no
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.