Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2001)
Britiske fagforeningsfolk advarer ansatte mot å tro at e-post er en ufarlig og uhøytidelig måte å meddele seg til omverdenen på. I Storbritannia gir nye lovbestemmelser arbeidsgiveren rett til å overvåke de ansattes bruk av internett og e-post. Hensikten var opprinnelig å hindre at forretningshemmeligheter eller andre konfidensielle opplysninger lekket til uvedkommende, skriver Dagsavisen.
Men lovbestemmelsen gir helt andre muligheter også. Mange ansatte har fått erfare at det ikke er spesielt lurt å si sin hjertens mening om sjefen til en kollega eller venn. De fleste større britiske selskaper har nå fått installert programvare som lett gir innsyn i alle ansattes nettbruk.
Innen EU arbeides det nå med en ny lovgivning på dette området som delvis vil beskytte de ansatte. Men hva som blir godtatt praksis kan bare domstolene avgjøre gjennom rettssaker, mener fagforeningene.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.