Dette er prosjektet "Et mer inkluderende arbeidsliv"

Den 3. oktober 2001 inngikk sosialministeren og arbeids- og administrasjonsministeren, på vegne av regjeringen, en intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv.

(2003)

Den 3. oktober 2001 inngikk sosialministeren og arbeids- og administrasjonsministeren, på vegne av regjeringen, en intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv.
Avtalen er inngått ut fra en felles erkjennelse. Erkjennelsen er enkel: "Den negative utviklingen av sykefravær og uførepensjon kan ikke fortsette. Det er behov for nye grep for å snu utviklingen." Avtalen ble gjort med partene i arbeidslivet - det vil si LO, NHO, YS, HSH, KS, staten ved AAD og Akademikerne. Avtalen ble inngått for en prøveperiode på vel fire år, fra oktober 2001 til desember 2001. I etterkant har 20 andre organisasjoner sluttet seg til avtalen. Målet med avtalen er at sykefraværet skal reduseres med minst 20 prosent, at flere med redusert arbeidsevne skal komme i jobb og at den reelle pensjoneringsalderen skal øke, ikke gå ned, innenfor avtaleperioden som går ut 2005. Avtalen skal evalueres høsten 2003. Avtalens utgangspunkt er Sandman-utvalgets innstilling. Innstillingen ser blant annet arbeidsplassen som den viktigste arenaen for arbeidet med å få sykefraværet i Norge ned.

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen