Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2004)
Godt arbeidsmiljø - Mye av det psykososiale arbeidsmiljøet viste seg å være bedre enn for gjennomsnittsbefolkningen, blant annet hadde de ansatte mye støtte fra ledelsen, gode forhold til kolleger, god kontroll over egen arbeidssituasjon og relativt lite stress. Dette er faktorer som betyr mye for arbeidsmiljøet. Dette er den første hovedrapporten fra prosjektet. Den skal følges opp med en kreftanalyse som Kreftregisteret har ansvaret for. I tillegg skal det gjennomføres en ny spørreundersøkelse blant alle tidligere ansatte i Sjøforsvaret. - Vi har en database med nærmere 25.000 navn på ansatte fra 1950 og til i dag. Resultatene fra undersøkelsen vil antagelig foreligge neste sommer. Prosjektets kostnadsramme er 20 millioner kroner, sier Bente Moen.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.