Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Morten Dahl (2001)
Enkelte norske sykehus har ikke hatt branntilsyn på fire år, viser en undersøkelse om tilsyns- og brannforskriftene ved 11 sentral- og fylkessykehus. Det er Norsk Brannvern Forening som har stått bak undersøkelsen.
Resultatene er gjengitt i foreningens blad Brann & Sikkerhet. Halvparten av sykehusene makter ikke å etterfølge pålegg om brannsikringstiltak, og de fleste sliter med tilårskommen bygningsmasse og trange budsjetter. Det er særlig branntetting, opprettelse av barrierer mot vertikal og horisontal spredning av brann og ikke minst frie rømningsveier det skorter mest på.
Det er stor variasjon mellom sykehusene. Ved fylkessykehuset i Vestfold er det opprettet en egen arbeidsgruppe med flere årlige løpende tilsyn, mens andre ikke har hatt branntilsyn på flere år.
Driftslederne ved de fleste sykehusene opplyser at de har gode rutiner for brannøvelser, men at stor turnover i staben gjør at det er vanskelig å si om alle vet hva de skal gjøre dersom brann skulle oppstå. Ved fylkessykehuset i Vestfold opplyses det om en årlig turnover på 500 mennesker.
Undersøkelsen viser at det er systematiske brudd på tilsyns- og brannsikkerhetsforskriftene, og ingen av driftslederne ved de 11 sykehusene er tilfreds med brannvernsituasjonen.
Ifølge Brann & Sikkerhet vet verken brannsjefen i kommunen eller sykehusledelsen ved fylkessykehuset i Nordfjordeid om hvem som har ansvaret for brannsikringen.
Korridorpasienter synes å være et alvorlig problem ved flere av sykehusene.
Flere av de eldste sykehusene står overfor en fullstendig rehabilitering av bygningsmassen. Enkelte er under vedvarende rehabilitering. Dette medfører ifølge brannvernforeningen store utfordringer for den eksisterende brannsikkerheten.
Fylkessykehuset i Kristiansund får best karakter fem poeng av seks mulige, mens fylkessykehusene i Volda og Nordfjordeid får dårligst to.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.