Båtutleiere og brukere må ta sikkerheten på alvor

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) oppfordrer både utleiere og de som leier båt til å ta sikkerheten på alvor.

(2009)

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) oppfordrer både utleiere og de som leier båt til å ta sikkerheten på alvor. De som stiller båt til disposisjon for turister og andre forbrukere, må sørge for at sikkerheten er ivaretatt og at det gis nødvendig informasjon og opplæring. De som tilbyr organiserte tjenester og opplevelser overfor forbrukere, må ha rutiner for å vurdere og eventuelt redusere risikoen. De som leier båt har likevel et ansvar for egen sikkerhet, for å kunne vurdere egen kompetanse og utvise alminnelig sjøvett. DSB har i samarbeid med andre aktører utarbeidet en veiledning, som gir gode råd om hvordan tilbydere av forbrukertjenester til sjøs kan arbeide systematisk for å oppfylle nødvendige krav til sikkerhet. Veiledningen omhandler blant annet forholdet til informasjonsplikt, vurdering av risiko, krav til båt og båtfører, krav til beredskap m.v

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen