Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
(2007)
I følge arbeidsmiljøloven § 3-4 skal arbeidsgiver vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne som et ledd i HMS-arbeidet. Tiltak som eventuelt iverksettes, skal ha som siktemål å redusere effekten av inaktivitet på arbeidsplassen. Bestemmelsen skal bidra til at inaktivitet som risikofaktor for sykdom settes på dagsorden, og at man ved å fokusere på fysisk aktivitet vil kunne oppnå gunstige helseeffekter. Bestemmelsen vil være oppfylt dersom arbeidsgiver kan dokumentere at fysisk aktivitet er tatt inn som vurderingstema i tilknytning til utøvelse av HMS-arbeidet. Det er med andre ord ikke krav om at tiltak om fysisk aktivitet faktisk iverksettes, kun plikt til å vurdere mulige tiltak. Arbeidstakerne skal ikke være pliktige til å benytte tilbud om fysisk aktivitet dersom arbeidsgiver iverksetter slike tiltak.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.