Verdens største HMS-messe

Tekst: Vemund Jensen (2005)

 

Er du interessert i produkter innen helse, miljø og sikkerhet, er Düsseldorf stedet å dra. I A+A-messens endeløse utstillingshaller finner du alt arbeidsmiljøet måtte kreve og mer til.

– I vår bransje er A+A det største som skjer. Alle venter med nye ting til denne messen, sier leder for Bransjeforeningen for HMS, Petter Trebler. Han er også daglig leder i Lexow, en av de største norske bedriftene for verneutstyr og arbeidsklær. Han er her for tiende, muligens tolvte gang, han er ikke helt sikker. Denne gang som reiseleder for 20 nordmenn, de fleste av dem salgsrepresentanter for Lexow. For øyeblikket er det vernesko de ser på. En dresskledd mann messer «flexibility, flexibility, flexibility» med nederlandsk aksent mens han bøyer og vrir på en av Bata Industrials skonyheter for 2006. Det er slik mye foregår her nede. Produsenter og forhandlere av forskjellige HMS-produkter møter produsenter, forhandlere og selgere av de samme produktene. Brukere besøker også utstillingen, men de bør være av en viss størrelse før de blir interessante for de mange utstillerne her. – Det er hundrevis av nordmenn som kommer hit også. Blant annet for å møte andre nordmenn, for dette er blitt et knutepunkt for bransjen hvor vi kan møtes. Noen lignende utstilling har vi ikke i Norge, sier Trebler.

Messen vokser
Som førstereisgutt til A+A blir man helt overveldet over proporsjonene ved arrangementet. Ni enorme haller på størrelse med fotballbaner fylt til randen av arbeidsklær, sikkerhetsutstyr, arbeidsmedisin og miljøeffekter, for å nevne noe. Tenker du å titte innom alle de 1370 utstillerne må du belage deg på noe nær en halvmaraton. Og messen bare vokser og vokser. Siden forrige messe har antall utstillere steget med nesten 10 prosent og i år var det deltakere fra 56 land. Det gjør messen til den største innen HMS i verden. Det finnes messer som har flere produkter innenfor visse utstyrsområder, men ingen som slår mangfoldet til A+A-messen. Har du vært her før, blir navigasjonen gjennom messen enklere, for foruten at messen stadig vokser, er mye det samme fra år til år. Mange av bedriftene finner du igjen på samme plass hver gang og utvalget av produkter endrer seg i liten grad. Arbeidsbekledning utgjør helt klart den største produktgruppen, og blant disse produktene er det klart flest stands med vernesko. Hansker er det også mye av. Skulle du ha lyst til å delta på neste messe i 2007, kan det opplyses at en ordinær stand på ti kvadratmeter kostet omlag 12.000 kroner i år. Parallelt med messen arrangeres kongressen «Fremtidens beskyttelse» (Zukunft mit Prävention). Mer enn 350 eksperter innen arbeidsmiljø og HMS deltar. Kongressen er faktisk eldre enn messen. Først i 1960 ble den første messen arrangert, da som et vedheng til kongressen med kun 80 utstillere. I dag er det nok snarere tvert om. For nordmenn flest er vel Düsseldorf, mot vest i midten av Tyskland, mest kjent som et av stoppestedene i tidligere storscorer Jørn Andersens fotballkarriere og som et sted hvor romantikere som Tidemand og Gude fikk inspirasjon til å male nasjonalånden. I dag er det en hyggelig by ved Rhinen, kort vei fra Köln og Duisburg, på størrelse med Oslo. Men uten særlige særtrekk, selv om undertegnede kan melde hjem om ypperlig utvalg når det kommer til sauerkraut, pølser og bierstuber. Messesenteret ligger ellers bare et kvarter med t-bane fra sentrum og er enkelt å finne frem til.

Større konkurranse fra øst
I løpet av messens fire dager passerte over 50.000 besøkende inngangsdørene. Det er cirka på samme nivå som messen i 2003, men messeledelsen melder om flere besøkende fra land utenfor Tyskland. For det er tyske firmaer som dominerer. Med 591 utstillere er de klart størst. Men de møter stadig sterkere konkurranse fra asiatiske land. I år er Kina representert med 123 firmaer og er med det nest størst, i hvert fall når det gjelder antall utstillere. Når det kommer til arealbruk er de små. Det er mest enkle båser overfylt av arbeidsbekledning. Men, som mange her sier, vestlige firmaer skal være på vakt, for på pris kan de vanskelig konkurrere med landene østfra. Når produktene derfra begynner å bli mer avanserte, skal Vesten holde trykket oppe for å kunne slå dem på kvalitet og innovasjon.

Ni norske utstillere
Fra Norge er det kun ni utstillere. Devold er her for femte gang. Flammehemmende undertøy, sokker og hetter falbys fra en beskjeden stand i hall tre. – Vi er her for å få nye kunder, men også for å møte våre utenlandske importører, forteller salgs- og markedssjef, Trond Sleipnes. Slik bruker også firmaet Dale messen. – Vi møter våre eksisterende kunder og samler hele agentnettet vårt her, sier administrerende direktør, Arne Hesjedal. Slik sparer de norske firmaene penger. De får gjort unna mange møter på et sted, istedenfor å reise rundt halve Europa til de forskjellige partnerne de måtte ha. Dale, som produserer flammehemmende stoff til arbeidstøy, er her med nyhetene Water og Metal Splash, henholdsvis et røft, vanntett og pustende stoff og et lett stoff som tåler sveisesprut. Hesjedal sier dette er messen de prioriterer i år. Selv om store deler av staben er med, blir det ikke akkurat mye sightseeing på dem. Arbeidsdagen begynner på messen rundt klokken åtte og avsluttes en gang mellom seks og syv på kvelden. – Vi går selvfølgelig ut og spiser sammen, men det er tøft å være på messe. Det blir nok 95 prosent business og 5 prosent sosialt. Å gå på byen til langt på natt er lite aktuelt, sier Dale-direktøren. Snøgg fra Kristiansand er her for å verdenslansere en ny plasterautomat. De er på jakt etter nye forhandlere for plasteret i Tyskland. Tidligere har de bare vært her som besøkende. – For oss har det vært helt enormt. Første dagen var det innom over 60 potensielle kunder og det er veldig bra, sier produktansvarlig, Jan Rune Jahnsen. Han blar i den tjukke messekatalogen, som gir oversikt over alle deltagende firmaer. – Dette er Bibelen. Den har vi studert godt før vi kom. Så går vi rundt og kikker på konkurrentene våre som er her. Arbeidsmiljø nr. 7- 2005

Personvern