Ti øvelser på fem minutter

Disse øvelsene er gode for å løsne på muskler og ledd når du har et lite pusterom i en hektisk kontorhverdag. Du finner selv ut hvor mange ganger du gjentar hver av øvelsene.

  1. Rull med begge skuldrene, frem, opp, tilbake og ned. La armene henge tungt.
  2. Pust inn og lag en stor sirkel med armene. Strekk armene opp – ut til siden – og ned mens du puster rolig ut.
  3. Gå opp på tå – 1,2, så ned på hælene -3,4. Kjenn at du jobber i ankelledd, med vristene og i leggene.
  4. Gå med høye kneløft på stedet, sving armene diagonalt.
  5. Tramp på stedet med litt energi. Armene jobber også aktivt.
  6. Bøy i hofter og knær, hold ryggen rett. En arm frem og en tilbake. Avslappet armsving med knebøy.
  7. Lik tyngde på begge ben. Brystet høyt. Løft skuldrene opp mot ørene og senk rolig ned igjen.
  8. Bøy i knærne, krum ryggen, strekk armene frem. Strekk deretter knær og rygg. Trekk armene tilbake. Kjenn strekket på forsiden av brystet.
  9. Strekk høyre arm opp langs øret, sidebøy over til venstre. Bytt og gjør det samme til den andre siden.
  10. Lik tyngde på begge ben. Legg hodet rolig over siden, se så på skrå ned i gulvet, se rett frem, så over til den andre siden, hvor du gjentar det samme. Lave skuldre. Hodet går rolig fra side til side.( prog 3-6 i kombinasjon med prog 2 – 8).

Trimøvelsene er hentet fra Norges mosjons- og bedriftsidrettsforbunds pausegym.

Personvern og cookies