Ti øvelser på fem minutter

(2005)

Disse øvelsene er gode for å løsne på muskler og ledd når du har et lite pusterom i en hektisk kontorhverdag. Du finner selv ut hvor mange ganger du gjentar hver av øvelsene. Rull med begge skuldrene, frem, opp, tilbake og ned. La armene henge tungt. (Program 1 – 1) 2) Pust inn og lag en stor sirkel med armene. Strekk armene opp – ut til siden – og ned mens du puster rolig ut.(prog2 -1) 3) Gå opp på tå – 1,2, så ned på hælene -3,4. Kjenn at du jobber i ankelledd, med vristene og i leggene.(prog2 – 2), 4) Gå med høye kneløft på stedet, sving armene diagonalt.(prog 2-3), 5) Tramp på stedet med litt energi. Armene jobber også aktivt.(prog1-2), 6) Bøy i hofter og knær, hold ryggen rett. En arm frem og en tilbake. Avslappet armsving med knebøy. (prog 1-3), 7) Lik tyngde på begge ben. Brystet høyt. Løft skuldrene opp mot ørene og senk rolig ned igjen.(prog 1-5), 8) Bøy i knærne, krum ryggen, strekk armene frem. Strekk deretter knær og rygg. Trekk armene tilbake. Kjenn strekket på forsiden av brystet.(prog 1- 6), 9) Strekk høyre arm opp langs øret, sidebøy over til venstre. Bytt og gjør det samme til den andre siden.(prog 3 – 5), 10) Lik tyngde på begge ben. Legg hodet rolig over siden, se så på skrå ned i gulvet, se rett frem, så over til den andre siden, hvor du gjentar det samme. Lave skuldre. Hodet går rolig fra side til side.( prog 3-6 i kombinasjon med prog 2 – 8). Trimøvelsene er hentet fra Norges mosjons- og bedriftsidrettsforbunds pausegym.

Personvern og cookies