– Sykle deg i form til jobben

Tekst: Turid Børtnes (2009)

 

Mandag 5. mai går startskuddet for Norges største holdnings­kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, Sykle til Jobben-aksjonen.

– Syklingen trenger vi ikke ta helt bokstavelig, forsikrer Ingunn Haavi Finstad, aksjonsansvarlig for 2009-kampanjen. Alle typer fysisk aktivitet teller, det betyr at alle kan være med enten de sykler, går en tur, drar til et treningssenter eller svømmer for å nevne noen eksempler.

Bransjekonkurranse

Nytt av året er muligheten til å konkurrere med andre bedrifter i samme bransje. Finstad opplyser at bedrifter som melder seg på, kan få registrert laget i sin egen bransje. Det er 20 forskjellige bransjer å velge blant, så det er gode muligheter for å gjennomføre fredelige kappestrider med konkurrerende bedrifter. – Det viser seg at konkurranse fører til mer aktivitet, som igjen fører til bedre helse og et morsommere arbeidsmiljø. Det er premier til de beste lagene. Hovedpremien er en todagers tur for ti personer langs Rallarvegen, kombinert med overnatting på Geilo og en innlagt opplevelse i høydepark. Ellers ligger det hotellweekender og sykler og sykkelutstyr på premiebordet.

30 minutter per dag

– Hva skal til for å vinne?
– Først må jo bedriftene ha meldt på ett eller flere lag. Deltakerne skal være aktive minst 30 minutter hver dag, sju dager i uka i den perioden aksjonen varer. Det er fra 5. mai til 30. juni. Hovedpremien trekkes blant de lagene som har oppnådd et slikt dagsgjennomsnitt per deltaker i aksjonsperioden. 30 minutter per dag er valgt fordi det er det som skal til for at deltakerne kan få en god helsegevinst av innsatsen. Det innebærer blant annet en halvering av risikoen for hjerte- og karsykdommer i tillegg til bedre humør, mer overskudd og langt bedre form. Innsatsen vil også legge et godt grunnlag for mer fysisk aktivitet resten av året.

Påmeldingsavgift

Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiverne å vurdere tiltak for mer fysisk aktivitet blant de ansatte. Dette er et glimrende tiltak i den retningen, mener Norges Bedriftsidrettsforbund, som har arrangert Sykle til Jobben-aksjonen i 36 år nå. Tidligere var det gratis å delta i aksjonen, men fra 2007 ble det innført en deltakeravgift. Den er på kr 150 per deltaker for virksomheter som har bedriftsidrettslag og kr 300 for dem uten. – Årsaken var at utgiftene til aksjonen tok for mye av de økonomiske ressursene i Bedriftsidrettsforbundet, opplyser Ingunn Finstad. Disse midlene gikk både til medlemmer og ikke-medlemmer, noe Bedriftsidrettsforbundet fant ikke var riktig i lengden. Det er blant annet kostbart å drifte den elektroniske registreringsløsningen for aksjonen. Påmelding og informasjon om aksjonen går via nettstedet www.sykletiljobben.no. Her kan deltakerne registrere egen aktivitet, se hvordan de selv og laget ligger an i forhold til andre, lese sykkelnyheter og finne masse nyttig sykkelstoff. I tillegg får de en grafisk fremstilling av aktivitetsnivået sitt under hele aksjonen, nærmest en personlig treningsdagbok.

Personvern og cookies