Sunt arbeidsmiljø på kontoret

Tekst: Kari Flaata Halling (2004)

 

Føler du deg trett, har hodepine og synes det er et ork å komme gjennom arbeidsdagen? Det er mye du kan gjøre for å få et sunnere arbeidsmiljø. Her følger noen enkle råd, som kan bidra til å bedre forholdene på kontoret.

Kontoret er en «farlig» arbeidsplass. Helseplager lurer rundt hvert hjørne, alt fra seneskjedebetennelse og såkalt «musearm» til belastningsskader i nakke og rygg. Et sunt inneklima er viktig når det gjelder å forebygge allergier og forhindre følsomme slimhinner. Noen av problemene som kan skyldes dårlig inneklima er tretthet, hodepine og sår hals. Har du ingen helseplager i øyeblikket, kan du likevel ta dine forholdsregler. Ta en helsjekk på kontoret ditt for å finne ut om noe kan forbedres.

Belysning
Godt lys er viktig, men vær klar over at for sterkt lys kan være like belastende for øynene som for svakt. Lysstoffrør reagerer mange på i form av migrene og hodepine. For terminalarbeidsplasser bør belysningen ligge lavere enn for annet kontorarbeid (300-500 lux) Skift ut lysrør som blinker og durer Belysning må ikke blende eller gi refleks i dataskjerm. Bruk eventuelt et skjermfilter

Dataskjerm
Langvarig arbeid foran dataskjermen kan være svært anstrengende for øynene, og de kan fort bli irriterte og trøtte. Sjekk brillene, bruk eventuelt egne databriller. Progressive glass er ikke egnet til databriller Gi øynene hyppige pauser ved å fokusere på et punkt langt borte. God øyegymnastikk er også å la blikket følge loddrette, vannrette og diagonale «streker» langs vegger og tak. Husk å blunke både når du ser på skjermen og hviler øynene. Dette hjelper mot tørrhet, noe som er vanlig kilde til ubehag Sitt om lag 50 centimeter fra skjermen. Da er eventuell stråling fra skjermen redusert kraftig. Still inn lysstyrke og kontrast slik at det er behagelig for øyet Sørg for at du ser ned på skjermen, helst i en 17 graders vinkel

Tastatur og mus
Riktig bruk av tastatur og mus er viktig, ellers kan du lett få problemer med nakke og skuldre. Bruk hele armen og skulderen for å flytte musen, ikke bare håndleddet. Ikke hvil eller lås håndleddet mens du bruker pekeverktøyet. Håndleddet, armen og skulderen skal kunne beveges. Pass på å holde skuldrene senket. Armene skal være i cirka 90 graders vinkel Ikke bøy håndleddene når du skriver. Dette kan føre til unødvendig anspenthet. La de hvile på en håndleddstøtte som festes ved tastaturet

Bruk av telefon:
Bruker du telefonen mye i jobben, risikerer du belastningsproblemer i nakken. Benytt hodetelefon hvis du bruker telefonen mye Er du høyrehendt, ha telefonen på venstre side. Ellers er det lett å klemme røret mellom hode og skulder mens du skriver beskjeder. Det kan føre til korte nakkemuskler som på sikt kan gi skader

Varier arbeidsstillingen:
Langvarig stillesitting kan forårsake ubehag og muskeltretthet. Å variere stilling er bra for mange deler av kroppen, inkludert ryggsøylen, ledd, muskler og blodsirkulasjon. Fordel vekten jevnt og bruk hele stolen og stolryggen til å støtte kroppen. Ikke len deg forover. Eventuelt kan du plassere en liten, fast pute i korsryggen. Ofte må stolen reguleres etter arbeidets art, lav for papirarbeide og høyere når du arbeider foran skjermen. Hvil føttene godt på gulvet eller på en fotskammel Stolen bør være stødig og lett å regulere, også mens du sitter

Dagslys:
Mangel på dagslys kan få oss til å føle oss slitne og stresset. Derfor skal det på en arbeidsplass om mulig finnes vinduer med mulighet for utsyn. Hvis du ikke har vinduer som gir dagslys, kan du prøve å få arbeidsgiver til å installere fullspektret hvitt lys. Dette har gunstig virkning på sinnet og gir følelse av å være opplagt. Såkalt lysterapi er mer og mer utbredt, også på en del arbeidsplasser.

Kontormaskiner:
Ozongasser og støv fra større kontormaskiner kan gi helseproblemer. Ozon gir størst utslag blant allergikere og astmatikere. I både printere og kopieringsmaskiner dannes ozon når papiret kjøres gjennom et høyspenningsfelt. Printere avgir støv av brent polyester og jern, datamaskiner er en kilde til støv og statisk elektrisitet. Større kontormaskiner bør stå i egne rom med god ventilasjon Plasser laserprintere i god avstand til brukeren slik at luft og støv ikke blåser direkte på huden. Unngå lav luftfuktighet, sørg for god ventilasjon og at utslippssted fra skriveren ikke peker direkte mot ansiktet til brukeren eller andre Gi skjermen en jevnlig omgang med antistatisk middel, som blant annet fåes kjøpt i databutikker. Eller en billig løsning: Tørk av skjermen med vann tilsatt My (eller annet tøymykningsmiddel) et par ganger i uken.

Planter:
Grønne planter gir trivsel og hygge, men de renser også luften og tilfører livsviktig oksygen. Nyere forskning og tester, blant annet av det amerikanske romfartslaboratoriet NASA viser at mange av våre potteplanter rett og slett «spiser» opp skadelige gasser som benzen, formaldehyd og trikloethylen. Grønnrenderplante og Bostonbregne er spesielt bra for inneklimaet, men også: Bjerkefiken, Bergpalme, Eføy, Dracaena-plante, Fredslilje, Gullranke og Pottegerbera, Mor og barn, Sjømannstrøst og Svigermors tunge. Krysantemum renser også effektivt, men avgir pollen og anbefales derfor ikke i nærheten av allergikere og astmatikere.

Vær fargebevisst:
Fargeterapeuter mener det er lurt å ha forskjellige farger på kontoret. Pasteller er ideelle for kontorveggene, det gir lys og luft. Grønt stimulerer kreativiteten. Unngå beige og brunt, som lett virker trist og uinspirerende. Ha en gul blomst eller noe annet gult på pulten for mental stimulans. Eller stirr en stund på de gule lappene som du sikkert har liggende.

Tenk alternativt:
For å bedre arbeidsmiljøet, er det nytt og spennende å tenke alternativt. Ønsker du å ommøblere kontoret eller innrede et nytt, kan du prøve Feng Shui, Østens teori om arrangement av objekter for å oppnå helse, velstand og produktivitet. Datamaskinene skaper ifølge Feng Shui store mengder Yang-energi, noe som anses svært lykkebringende. Faren er at det kan bli for mye energi. I kontorer med mange terminaler bør man balansere denne energien med farger som blått og grått. Planter er også med å opprettholde balanse. OBS: Skift arbeidsstilling med en gang hvis du sitter med ryggen mot døren. Ifølge Feng Shui er du i en utsatt posisjon og risikerer å være den neste som må gå. Kilder: Allergier, astma, eksem/ Norsk Kulturforlag Helse, velstand og trivsel med Feng Shui/ Grøndal Dreyer . COMPAQ Sikkerhets- og Komfortguide

Personvern og cookies