Sunnere skiftarbeid

(2005)

Dette er noen av professor Torbjörn Åkerstedt sine anbefalinger for sunnere skiftarbeid: – Nok hvile mellom hvert skift er viktig. Minst 11 timer bør man ha. – Unngå veldig tidlig arbeid. Før klokken seks er i tidligste laget. Klokken syv er et bedre kompromiss. – Unngå ekstremt lange vakter, det vil si over 12 timer. Doble vakter er en dårlig idé. – Det bør ikke arbeides mer enn tre morgen- eller nattevakter på rad. – Ikke jobb mer enn 48 timer i uken. – Ta hensyn til eldre arbeidstakere. Evnen til å tåle tunge skiftskjemaer minsker med alderen. – Ikke samle alle fridager i en bolk. Selv om det er deilig med langfri, får du ikke innhentet deg tilstrekkelig uten fritid mellom vaktene. – Legg inn en høneblund på nattevakten, det er en effektiv måte å bli mer våken på. – Sørg for at det er stille, kaldt og mørkt på soverommet ditt og prøv å unngå sterkt sollys på vei fra nattevakt til senga på morgenkvisten. – Ikke avtal noe sosialt på formiddagen etter nattevakten og ta deg gjerne en høneblund før nattevakten for å lade opp batteriene. – Mosjon og gode matvaner har aldri skadet, ei heller på dette området. Arbeidsmiljø nr. 4-2005

Personvern og cookies