– Sentre er fremtiden

Tekst: Vemund Jensen (2006)
Nå åpner Jørn Thomassen og ICM Norges største butikk for arbeidsklær og personlig verneutstyr på Lillestrøm.
– I fremtiden vil enten produsenter, som oss, etablere seg med egne sentre eller så vil arbeidsklær og personlig verneutstyr selges på enda større sentre, som også selger andre produkter. Små forhandlere innen HMS-bransjen vil ha små sjanser i konkurransen. Administrerende direktør i ICM, Jørn Thomassen, skisserer et fremtidsscenario for HMS-bransjen i Norge. Han mener bransjen ligger langt etter sammenlignbare bransjer som for lengst har etablert seg med større sentre på sentrale plasser og nevner bygg-, mat- og elektrovarebutikker som eksempler. Nå foregår det meste av salget av arbeidsklær og verneutstyr gjennom kataloger, mindre forhandlere eller omreisende selgere. – Vi har sett at vi får mye høyere om­­setning gjennom de fem butikkene vi har i dag enn ved salg på andre måter. Folk kommer til butikken, prøver og tar med seg klærne der og da. De kjøper gjerne flere og bedre produkter, sier Thomassen. Det store varesortimentet som kreves av et senter, er et annet argument mot små aktører, mener ICM-direktøren. – Det blir større krav til lagerkapasitet, noe som er utrolig kapitalkrevende. Jeg tror ikke de små har råd til dette.

Privatmarkedet vokser
I starten av juni åpner han Norges største senter for arbeidsklær og personlig verneutstyr. Hovedlageret de hadde på Kjeller ved Lillestrøm er flyttet til Mån­dalen i Møre og Romsdal. Dermed har de kunnet doble arealet i butikken på Kjeller. Nå gir de et fullsortiments tilbud over 800 kvadratmeter. Thomassen regner med at omsetningen i butikken vil mer enn dobles fra dagens åtte millioner kroner årlig. Privatmarkedet, vanlige folk som trenger litt utstyr og klær til oppussing hjemme, vil utgjøre en stadig større del av omsetningen. Her er det et stort potensial for større salg, mener ICM-direktøren. Han tror privatmarkedet kan bli like stort som bedriftsmarkedet er i dag. ICM regner med å åpne enda flere bu­­tikker i årene fremover. Thomassen garanterer nærmest butikk i Oslo i løpet av de nærmeste årene, samtidig skal han trå varsomt, ICM har nemlig det største forhandlernettverket i Norge med over 250 aktører. Disse vil han helst ikke tråkke på tærne ved å opprette konkurrerende ICM-butikker i deres nærområde. – Vi vil primært åpne butikker på steder hvor vi har dårlig dekning av forhand­lere.

– Må bli større
ICM har vokst mye siden Thomassen opprettet firmaet for 17 år siden, bare siden 2000 har de fordoblet omsetningen. I år har de et budsjett på i underkant av 140 millioner kroner, og er med det størst på det landbaserte HMS-markedet, kun giganten Wenaas er større i Norge totalt, når du regner med markedet offshore. Nå ble ICM en del av det samme selskapet som Wenaas, da investerings­selskapet Kwintet AS kjøpte firmaet tidligere i år. Thomassen bekrefter at firmaene er inne i en integreringsfase nå, med mye møtevirksomhet, men lover at ingen ansatte skal miste jobben. – Det kommer ikke til å skje, det lover jeg høyt og hellig. Det blir heller at vi må utvide, siden vi hele tiden vokser, sier ICM-direktøren. – Vi må bli større for å ha sjanse til å overleve, understreker han.

Personvern og cookies