Sats på en senior

Tekst: Grethe Ettung (2009)
Manpower vil selge seniorer til kundene.

– Vi vil lære opp våre ansatte til å tenke seniorer og ta dem med i alle sammenhenger, sier produktsjef Ragnhild Molstad (58) i Manpower Senior til seniorpolitikk.no. Hun kaller det et oppvåkningsprogram i seniortrening, og ser dette i sammenheng med at Manpower er en IA-bedrift.

Høy arbeidsmoral

Manpower kurser alle ansatte med kunde- eller vikarkontakt. Kurset gir trening i intervju av seniorer, og salg av seniorer til aktuelle kunder. Som begrunnelse for å få kunder til å satse på kompetente seniorer vektlegger Manpower følgende egenskaper: bred og allsidig arbeidserfaring, sosial kompetanse og god vurderingsevne, stabilitet og høy arbeidsmoral, lite korttidsfravær, stor motivasjon for å jobbe, lojalitet og arbeidsglede. Kundene blir minnet på at det er dyrt å rekruttere på nytt og på nytt. Alder er en ressurs.

Må by på seg selv

Mellom 8.000 og 9.000 personer er i jobb gjennom Manpower hver dag. Rundt 1.000 arbeidssøkende registrerer CV-en sin i byrået hver uke, og med finanskrisen er antallet økende. Blant rundt 100.000 registrerte CV-er er det 1.050 personer født i 1953 eller tidligere. 400 av disse er i arbeid. Manpower har to typer ansettelsesforhold. Det ene er med garantilønn på 70-100 prosent. Det andre er oppdragsbasert og med timelønn. – Alle som jobber for oss får også pensjonsordning og rabatt på treningssentre, sier avdelingsleder Merete Wathne. Hun anbefaler seniorer å søke på stillinger som lyses ut gjennom Manpower, framfor kun å registrere CV-en sin i bedriftens database. I tillegg bør arbeidssøkere informere om hvilke arbeidsoppgaver de har hatt. – De som er nysgjerrige, søker kunnskap og byr på seg selv, kommer lengst, melder Wathne.

Personvern