Organisering
Sentrale aktører i arbeidslivet, næringslivet, forskningsmiljøet og de ansatte er representert i Arbeidsmiljøsenterets representantskap og styre.
Representantskapet
Består av representanter fra HMS-faglig Forum, Unio, Posten, Oslo Lufthavn AS, AVYO/YS, Norske Skog/Saugbrugs, Norsk Tjenestemannslag, Utdanningsforbundet, OSL, Sarpsborg kommune, Parat, Politi og lensmannsetaten, Arbeidstilsynet og SAFE.
Styret
Partene i arbeidslivet og staten har hele tiden vært viktige støttespillere.
Ramona E. Braanen (HR-leder i Oslo sykehusservice) er styreleder i Arbeidsmiljøsenteret. Ellers er Fagforbundet, Fagforbundet, BIR, Handel og kontor og de ansatte representert i styret.
Strategi
Visjon:
– Vi gjør arbeidsdagen din bedre –
Overordnet mål
Arbeidsmiljøsenteret er en ideell organisasjon som skal fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter, i samarbeid med medlemmene, arbeidslivets organisasjoner og myndighetene.
Dette gjøres gjennom å:
- Samle og formidle kunnskap
Arbeidsmiljøsenteret skal systematisk samle og formidle kunnskap. Dette skal skje gjennom opplæring, rådgivning, veiledning, nettsider, salg av HMS-produkter og faglige arrangementer. Dette skal også skje ved å følge den generelle utviklingen i arbeidslivet; og ved å være i forkant av aktuelle og fremtidige arbeidsmiljøutfordringer. - Utviklingen i markedet – medlemmenes behov
- Arbeidsmiljøsenteret skal tilpasse seg markedsutviklingen, og legge opp driften i forhold til denne og basert på styrets prioriteringer. Styret holdes løpende orientert om markedsutviklingen.
- Arbeidsmiljøsenteret skal utøve en aktiv medlemskontakt, og kontinuerlig utvikle det faglige tilbudet til organisasjonens medlemmer.
- Skape arenaer
Arbeidsmiljøsenteret skal fremme betingelser for godt arbeidsmiljø i norske virksomheter ved å bidra til at det utvikles kunnskapsbaserte og positive samarbeidsarenaer; konferanser, faglige debatter mv.
Følgende arenaer skal prioriteres:
-
- Arbeidsmiljøkongressen
- Arbeidsmiljødagene
- Aktuelle, faglige temamøter/seminarer med basis i tre-parts-samarbeidet