Nytt fra HMS-bransjen

(2008)

AKAN-prisen til Hydro Årdal

Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk (AKAN) tildelte på sin årlige høstkonferanse AKAN- prisen 2008 til Hydro Årdal. Direktør for arbeidslivspolitikk i NHO, Sigrun Vågeng, overrakte prisen og sa at AKAN-prisen er en anerkjennelse for godt rusmiddelforebyggende arbeid i bedriften. Samtidig er den ment å være en motivasjon for alle som gjør en innsats på dette området i bedriften.Prisvinneren arbeider langsiktig og har hatt et aktivt og selvgående arbeid med rusmiddelforebygging gjennom mange år. Juryen fremhevet spesielt at: – Det rusmiddelforebyggende arbeidet i bedriften er klart forankret hos ledelse og ansatte, og inngår i det ordinære HMS-arbeidet. – Bedriften markerer seg som en pådriver i dette arbeidet på flere måter også utenfor egne vegger. Bedriften involverer både lokale skoler og arbeidsplasser i AKAN-arbeidet. Slik tar de et lokalsamfunnsansvar, og plasserer ansattes rusmiddelbruk og bedriftens rusmiddelforebygging inn i en større sammenheng. – Det er spesielt imponerende at Hydro Årdal i sitt arbeid har tatt det samfunnsansvaret vi ofte etterspør, og har involvert hele lokalsamfunnet i sitt arbeid, sier LO-sekretær Rita Lekang som også er nestleder i AKANs styre.

Farvel til stikk- og kuttskader

Når Guide lanserer sin nye produktserie HexArmor, forbedres arbeidsmiljøet for en rekke utsatte yrker. Den nye teknikken bygger på tre ulike lag med beskyttelsesplater og reduserer dermed risikoen for stikk- og kuttskader. Dette er av stor betydning for personer som arbeider innen avfallshåndtering eller i glass- eller metallindustrien, der skader er vanlige og ofte fører til lange sykefravær på grunn av infeksjonsrisikoer. – De nye hanskene gir en meget god beskyttelse gjennom små sekskantede beskyttelsesplater som er svært vanskelige å penetrere idet de overlapper hverandre i ulike lag. Hendene er menneskets viktigste verktøy, og det er nødvendig alltid å sørge for fullgod beskyttelse, sier Roger Rasmussen, forretningsutviklingssjef på Guide. (Guide er et registrert varemerke som utvikles og markedsføres av Skydda Protecting People Europe AB.)

Arbeidshansker fra Sverige

Svenske arbeidshansker, som tilvirkes og selges under varemerket Guide, har lenge hatt en sterk posisjon på det nordiske markedet. Nå får hanskene også en varm mottakelse ute i Europa. Allerede et år etter at vekstsatsingen ble innledet, står de nye markedene for nærmere sju prosent av den totale omsetningen. – Det er høy kvalitet som ligger bak den gode omsetningen. Profesjonelle og privatpersoner med høye kvalitetskrav, verd­setter god design og komfort. Hanskene har vakt stor interesse her i Norge. Det finnes fremdeles mye å gjøre for å øke kunnskapen om Guide, som er et relativt nytt hanskealternativ på vårt marked, sier Morten Asmyhr, Skydda Norge AS.

Tilpasset dagens verktøy

I høst lanserer Blåkläder nye håndverkerbukser med flere lommer og verktøyholdere som er tilpasset størrelsen og formen til dagens verktøy. Kolleksjonen har en ny skjæring, lavere midje og tettere passform med knebeskyttelseslommer som kan justeres opp og ned. Buksen er flere steder forsterket med Cordura® som er ti ganger sterkere enn vanlig bomull og tre ganger så sterkt som polyesterfiber. – Vår drivkraft er å produsere arbeidsklær som gjør jobben enklere, sikrere og mer bekvem å utføre. Dette er arbeidsklær som tåler tøffe tak. Vi sjekker regelmessig vårt innsatsmateriell for å sikre at vi alltid holder den samme høye kvaliteten, forteller Key Account Manager Robert Mørch i Blåkläder.

Personvern og cookies