Nes kommune
Nes HMS er en typisk norsk gjennomsnittlig felles bedriftshelsetjeneste i Akershus som dekker mellom 1500 og 2000 arbeidstakere. Nes kommune har vært deres hovedkunde inntil nylig. Så sent som i november 2003 uttalte hovedverneombudet i kommunen at Nes HMS er en svært oppegående BHT og en viktig årsak til at kommunen har lavt sykefravær. På dette tidspunktet ønsket ikke kommunen å bli IA-bedrift fordi den følte at den jobbet bra med målsetningene i IA-avtalen på egen hånd. Dårlig kommunal økonomi har imidlertid fått kommunen til å tenke annerledes. Kommunen er nå blitt IA-bedrift og avtalen med BHT er skåret ned til en brøkdel av hva den var. Bl.a. har man trukket ut alle personer av avtalen som ikke plikter å ha BHT, ca 80 % av de ansatte. Dette er for øvrig stikk i strid med Arbeidstilsynets eget regelverk («forskrift for VHP», kommentardelene, bestillingsnummer 518) som i § 6 sier at «For å få et helhetlig bilde av virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsmessige forhold, bør arbeidsgiver sørge for at verne- og helsepersonalets tjenester omfatter samtlige ansatte. Det gjelder også i de virksomheter der plikt om å tilknytte seg verne- og helsepersonale ikke gjelder alle de ansatte. Arbeidet med for eksempel arbeidsorganisatoriske problemer, tiltak for å redusere sykefravær og bedriftsintern attføring, forutsetter at hele virksomheten og alle ansatte er omfattet». Denne formuleringen er blitt ytterligere aktualisert i og med IA-avtalen. Offentlige virksomheter burde ha et særlig ansvar for å følge offentlige pålegg!
Arbeidslivssenterets ansvar
Nes kommune må ha forventninger om at Arbeidslivssenteret i Akershus skal gå inn og ta over noen av de oppgavene som Nes HMS har gjort til nå. Nes HMS livsgrunnlag blir dermed over natten halvvert med overhengende fare for å måtte avvikle virksomheten. Det er nå viktig at Arbeidslivssenteret i Akershus, som jeg opplever som dyktige og svært seriøse, viser ansvar. Hvis de nå går inn og «tetter hullene» etter Nes HMS, vil de bidra til at BHT i verste fall må legge ned virksomheten. Dessuten vil de kunne skape forventninger hos andre aktører som vil spare penger på å overlate BHT oppgaver til Arbeidslivssenteret. Jeg forventer derfor at Arbeidslivssenteret sier at BHT er en forutsetning for at IA-arbeidet skal fungere og at de ikke «tetter hullene». Hvis ikke får det gode samarbeidet mellom Arbeidslivssenteret og BHT et skudd for baugen. Dette samarbeidet er viktig hvis IA-avtalen skal få noen effekt! Arbeidstilsynet som en viktig aktør i IA-avtalen burde også kjenne sin besøkelsestid når en kommune bryter med regelverket. Og Nes kommune bør ta seg en tur i tenkeboksen. Hvis ikke kan avtalen om et inkluderende arbeidsliv bli ekskluderende for BHT. Og det var vel ikke meningen…???