Strategisk bruk
Bruken av e-post-kopier kan også benyttes strategisk. – Vil avsender purre på en kollega for å få fortgang i en sak, kan det være betimelig å plassere sjefens navn i kopifeltet. Da vet både avsender og mottaker at de blir sett, samtidig som det øves et visst press på den primære mottakeren, påpeker Skovholt. Denne metoden brukes også i konfliktsituasjoner. – Ved å kopierer inn navn i kopi-feltet signaliserer avsender overfor mottaker hvilke støttespillere han har for å få igjennom sitt syn. De som står oppført i kopifeltet får en slags vitnefunksjon.
I studien sin har Skovholt identifisert tre hovedfunksjoner for bruk av e-post-kopier:
– Informere og holde relevante deltakere orientert om fremdriften i prosjektet/arbeidet – Indirekte invitere andre til å bidra ved at man ikke nødvendigvis krever et svar, men gir mottakerne muligheten til å komme med innspill – Bygge nettverk og allianser under dekke av bare å ville informere