Tekst: Grethe Ettung (2007)
Kringlebotn skole har funnet gode løsninger på deltidsproblematikken.
Ved Kringlebotn skole på Nesttun i Bergen er det innført en heldagsskolemodell; en løsning som medførte tettere samarbeid mellom skolen og skolefritidsordningen (SFO). Allerede da skolen startet opp i 1994, satset rektor på et utvidet SFO-tilbud. Vanligvis har skolene delingstimer første og siste time, hvor halvparten av elevene starter dagen en time senere, mens den andre halvparten avslutter dagen en time tidligere. – Vi valgte en ordning med delingstime andre og tredje time, hvor halve klassen forsvinner over til SFO, opplyser rektor Nora Stegane. I tillegg har elevene midttime fra kl.11.00 til kl.12.30 Ordningen krevde mye folk, men det kunne løses ved å kombinere ulike stillinger. – I og med at vi har valgt morgenrenhold med start klokken 06.00, kunne renholderne etter fem timers arbeid avslutte dagen som assistenter i midttimen. I tillegg arbeider assistentene ved SFO også som assistenter i skoletimene, og miljøarbeideren ved skolen er både vaktmester og assistent. Ansatte som ønsker det får dermed tilnærmet hele stillinger.
Stabilt personale
– Vi startet heldagsskolemodellen i samarbeid med foreldrene, og tilbakemeldingene har hele tiden vært veldig gode.. Ordningen har ført til et stabilt personale, og fornøyde elever og foresatte, forteller Stegane Lærerne er tilfredse. De kan benytte midttimen til planleggingsarbeid fire dager i uken, mens de den femte jobber med barna. Skoleassistentene er sammen med elevene når de spiser, deretter har de inspeksjon ute i skolegården. Rektor legger til at denne ordningen har bidratt til en tryggere og bedre skolehverdag. – Skolen har hele tiden arbeidet systematisk mot mobbing. Vi ser at assistentene som daglig er ute sammen med elevene, lettere kan lese situasjoner som oppstår i skolegården og på den måten forhindre konflikter. Vi har satset mye på felles opplæring for personalet. Det er viktig at også assistentene får innsikt i pedagogenes områder siden de assisterer i timene. Vi får mer kvalifiserte og dyktige assistenter, og større innsikt og forståelse over profesjonsgrensene, poengterer Stegane.