Et hjem for oss, et fly for deg

Tekst: Mats Løvstad (2011)

Når et fly går til riktig tid er det et bevis på at alle de 150 aktørene ved Oslo lufthavn har gjort jobben sin, sier administrerende direktør Nic Nilsen.

Og hver dag letter 350 av dem fra Oslo lufthavn Gardermoen (OSL). Fly, altså.
– Høy punktlighet er et godt bevis på en velfungerende og funksjonell flyplass, og der er vi blant de beste. Uten godt arbeidsmiljø ville vi aldri fått til det, legger Nilsen til.

– Var verre her i stad

Innsjekking, sikkerhetskontroll og bagasje­stuere som håndterer kofferten din etter humøret. Dette er velkjent. La meg presentere noen av de mindre synlige arbeiderne som jobber for at du kommer deg trygt avgårde til rett tid. Første stopp; Flyparkering. Her koordineres alt som skjer av aktivitet utendørs på flyplassen. En oppgave du skulle tro krevde en liten hær. Feil.
– Vanligvis er vi tre her, men sykdom gjorde at vi bare er to her i dag, sier Finn Otto Friis som blir beskrevet som en legende av kollega Roar Pettersen like bortenfor.
Jeg skjønner fort hvorfor. Tallkombinasjoner, fargekoder og konstante oppdateringer glir over skjermene. Pulsen øker bare av å oppholde seg i rommet. Friis derimot ser ut til å kose seg.
– Nå er snart morgenrushet ferdig, da begynner det å roe seg litt. Det var verre her i stad, påpeker Friis.
Kan det bli verre? Friis hevder hardnakket at det ikke er så vanskelig som det ser ut.
– Her er tidslinja bortover. Så har du nåtiden som er den streken der. Også har du gatene for flya nedover der. De stripene her indikerer tiden et fly okkuperer en gate. Så må du passe på klokkeslett oppi hjørnet der, og hva flyene som skal inn og ut heter. Skjønner?
Vi lar det siste forbli ubesvart. 1464 kommer inn. København, selvsagt. Husk queuing. Der skal en 7374 ut til Ålesund, ja. Pass på den.

– Det er koreografi

OSL regner med å runde 20 millioner passasjerer i år. En massiv utbygging, med planlagt ferdigstillelse i 2017, er allerede i gang.
– Avinor vil at vi skal øke kapasiteten under utbygging. Hvordan vi skal stenge gater og samtidig øke kapasiteten vet jeg ikke, men det er i hvert fall planen, sier Friis.
Når du jobber på en flyplass er ikke problemer et alternativ. Det er løsninger som gjelder.
– En flyplass er ganske komplekse saker. Vi kan planlegge som bare rakkeren vi, og alt ser perfekt ut, også er det en eller annen som ikke dukker opp på flyet. Vi skal hele tiden kommunisere med alle parter. Norwegian, SAS, militæret. Postflyene der borte. Det er en kontinuerlig kabal som det skal nøstes opp i. Hver dag, sier Friis og kaster et blikk bort på bakkeradaren der små prikker farer på kryss og tvers.
– Det er koreografi. Problemene oppstår sjelden når det er hektisk. Det er når trafikken er roligere, og du puster ut at du kan bli litt ufokusert. Og hvis vi sløver på jobb blir bivirkningene fort veldig store nedpå der, sier Friis som likevel ber om å bli trodd på at han ikke har problemer med å lande når han går hjem for dagen.
– Det er som en av- og på-knapp. Jeg savner aldri jobben når jeg ikke er her, men elsker den når jeg er her.

En middels norsk by

Når det kommer til å takle vinter og snø er OSL kjent som en av de bedre i klassen. Mye av den fortjenesten skal plasstjenesten ha. Flyplassens allsidige vaktmestere. De har ansvaret for vedlikehold av områdene der det ferdes fly, samt å holde den vesle hagen på 3000 mål med grøntområder i stand.
– Vår hovedoppgave er å sikre bakkeforholdene for flyene, og da er jo vinteren vår klart mest utfordrende periode. Nå om dagen driver vi med oppmerking som har blitt slipt ned av blant annet brøyting. Ellers server vi jo alt det underjordiske av rør og renner her, som tilsvarer en middels norsk by i omfang, forklarer nestvaktsjef Herman Henhaug.
Alt dette krever en voksen maskinpark som blant annet inneholder to av verdens største brøytebiler.
– Om vinteren brøyter vi drøye 2.000.000 kvadratmeter i èn gjennomkjøring, og det tar cirka 90 minutter. Avstanden vi legger igjen tilsvarer cirka 30 mil på E-6, illustrerer han.
For å få en slik operasjon til å gli, er god kommunikasjon med tårnet essensielt.
– Vi har mange faste oppdrag, men også veldig mye samarbeid med andre avdelinger. I dag tidlig var jeg for eksempel ute på en birdstrike, altså at et fly treffer noen fugler. Da må vi ut på flystripa og rydde opp.

90 sekunder

Litt geografi. Legger du kartet av OSL over Oslo, vil du få Aker Brygge i den ene enden og Holmenkollen i den andre. Arne Haarberg jobber som røykdykker på en av de to brann- og redningsavdelingene inne på det 13.000 mål store området.
– Vi har rundt 2000 utrykninger i løpet av ett år. Da snakker vi alt fra førstehjelp og brannmeldinger til oljesøl.
Selv om Haarberg heldigvis har til gode å oppleve en ordentlig storulykke, så holdes mannskapene på tå hev med jevnlige utrykningsøvelser. Da er det frem med stoppeklokka.
– Vi skal være på stedet innen 90 sekunder, og da må du være fokusert og vite hvor du skal. Samtidig må vi vurdere forhold som underlag og sikt, med tanke på egen sikkerhet oppi alt dette også.
Med 24-timersskift blir vaktlagene nesten familiære.
– Før var det dagskift og nattskift, med mye ­reising frem og tilbake. Nå går hvert vaktlag syv 24-timersskift i måneden. Det skaper mye bedre samhold, og fungerer bedre i forhold til hjem og familie, sier han.
Riktig kosthold har også blitt viktig prioritet.
– Det at vi har blitt motivert, og fått veldig god veiledning i å lage egne, sunne måltider kan jeg ikke få fullrost nok.

Avhengig av godt arbeidsmiljø

Det er musikk i ørene til Heidi Sørum som er hovedverneombud for OSLs rundt 500 egne ansatte. Fra 2007 intensiverte OSL arbeidet innen forebyggende og helsefremmende arbeid.
– Vi startet blant annet med ukentlig trening for risikogrupper. Videre satset vi tungt på å øke ansattes bevissthet rundt kosthold, med alt fra ernæringsforedrag til subsidier på sunn mat i kantina. Trening i arbeidstiden mot muskel- og skjelettplager, såkalte energipauser, har også blitt populært.
Tilbake på kontoret til Nic Nilsen, forteller han om OSL årlige arbeidsmiljødag.
– Der inviterer vi verneombud og alle med personalansvar, der vi har ett HMS-tema vi løfter frem og diskuterer. Det er veldig nyttig når vi skal legge videre strategi. Avdekkes det ting som burde forbedres, skal det skje raskt.
OSL lanserer også jevnlig nye, interne sikkerhetskampanjer. Et av temaene har vært bilbeltebruk i kjøretøy på flyplassen.
– Vi har hatt noen hendelser inne på området der ansatte ikke har brukt belte, kjørt litt fort og veltet med bilen. Det har vi nå tatt tak i, sier Nilsen og speider ut mot en av gatene der et fly er i ferd med å gjøres klart til avgang.
– Aktiviteten rundt en sånn flyavgang er stor, det er veldig liten plass og alle har det brenntravelt. Å ha et godt HMS-fokus i de prosessene der er helt avgjørende. //
-Høy punktlighet er viktig for oss, sier adm.dir. Nic Nilsen. 13.000 mennesker, fordelt på 150 arbeids­­givere, jobber for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. HVO Heidi Sørum vil ha ukentlig trening for risikogrupper. Nestvaktsjef Herman Henhaug sikrer bakkeforholdene. Finn Otto Friis har full kontroll over hvor flyene befinner seg til enhver tid. Tallkombinasjoner, fargekoder og konstante oppdateringer glir over skjermen. 

Personvern og cookies