Dagens godbiter

(2005)

“Jeg er takknemlig for all støtte som de ansatte har gitt meg i denne situasjonen”. Neida, sitatet er ikke hentet fra en hotelleier i Thailand etter flodbølgekatastrofen. Det er kort og godt Vinmonopolets direktør Knut Grøholt som uttalte dette til Dagbladet etter at en del butikksjefer er blitt beskyldt for å ha mottatt diverse smøremidler fra en vinleverandør. Det er merkelig hvordan begrepene skifter valør i løpet av kort tid. Tsunami var et fremmedord i Norge helt fram til 2. juledag 2004. Etter at flodbølgen rev i stykker flere landområder i sør-øst-Asia, er gud og hvermann blitt kjent med det japanske uttrykket for “…flodbølge; utløst av jordskjelv”. Begrepet katastrofe har dermed fått en annen betydning for en stakket stund. Det er ikke lett å snakke om ragnarokk fordi skihopperne gjør det langt dårligere enn for et år siden. Et elendig sportsresultat er på en måte ikke fullt så viktig lenger; sett i perspektiv av en virkelig skjebnesvanger ulykke. Likevel tok det ikke mange dagene etter tsunamien før avis- og TV-journalister igjen begynte å skrike opp om katastrofer. Pål T. Jørgensen i TV2 og Viggo Johansen i NRK slo som vanlig på den samme stortromma, og drøftet og diskuterte “smøringsskandalen” i Vinmonopolet. Og visst er det bra at monopolets ukultur kommer fram i åpent lende. Men i lys av den virkelige flodbølgekatastrofen i Asia, kan det kanskje være verdt å dempe seg en smule. Manglende gangsyn hos Vinmonopolets butikksjefer er ikke nødvendigvis innledningen til verdens undergang. panor Arbeidsmiljø nr. 1- 2005

Personvern og cookies