Dagens godbiter

GET
«Direktøren endrer stadig de ansattes arbeidsoppgaver og er ikke åpen for kritikk», het det i klagebrevet som 20 ansatte sendte til styreleder ved Nasjonalmuseet, Christian Bjelland. Klagen var rettet mot direktør Allis Hellelands lederstil, melder NRK. Nå nekter fagforeningene å samarbeide med direktøren. «Sjefen bestemmer over Gud og Hermann», står det i boka til Unni Lindell hvor hun siterer «fra barnemunn». Så enkelt er det heldigvis ikke, det er slutt på den tiden da arbeidstakerne sto med lua i hånda og måtte godta sjefens mange luner og nykker. Som den amerikanske finansmannen Bernard Baruch uttrykte det: «En politisk leder må hele tiden se seg tilbake for å se om folk fremdeles er der. Hvis de ikke er der, er han ikke lenger politisk leder.» Kanskje en idè for Helleland å gjøre det samme. Helleland møtte også sterk kritikk da hun i februar overstyrte innkjøpskomiteen ved museet og kjøpte inn Unni Askelands pop art-bilder med motiver fra filmen «Casablanca», for den nette sum av kroner 600 000. Ina Blom, professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, mener Askeland tar i bruk det samme formspråket og de samme strategiene som popkunstneren Andy Warhol gjorde på 1960-tallet. Disse strategiene er det mest vareaktige man kan gjøre i kunsten i dag, og er derfor grunn god nok til at Nasjonalmuseet ikke burde brukt 600.000 på disse bildene. Men kanskje er det nettopp denne typen kunst Ola Nordmann vil ha. Marianne Aulie har vitterlig solgt klovner(ier) for mange millioner kroner, og det er tross alt ikke så lenge siden «Elg i solnedgang» og Charles Rokas «Sigøynerpiken» var fast inventar i mange norske hjem.

Personvern og cookies