“Chattet” seg til Telenor-jobb

Tekst: Turid Børtnes (2002)

 

– Dette tiltaket er superbra for dem som ikke så lett kommer ut i arbeidslivet. Jeg ble veldig interessert da jeg hørte om det, og nå sitter jeg her. Ståle Nicolaisen ser seg begeistret om i Telenors lekre nye lokaler på Fornebu i Bærum. Etter at han kom inn på Telenors handikap-program håpet han at det var her han ville få praksisplass, og det fikk han.

21-åringen er helt fersk, han har faktisk bare vært en dag på sin nye arbeidsplass når Arbeidsmiljø dukker opp. Han skal jobbe på bedriftens interne servicetorg sammen med to kolleger.

På Internett
Ståles vei til praksisplass i Telenor er kanskje litt uvanlig, han chattet på Internett der han fikk kontakt med en som fortalte han om handikap-programmet. – Det hørtes ut til å være midt i blinken for meg, og det ser ut til å stemme. Nå har 21-åringen unnagjort alle sju modulene i datakortet samt en god del annen opplæring som hører med i handikap-programmet. Han har ingen arbeidserfaring, men er langt fra fersk på data. I tillegg til videregående skole har han ett år på folkehøgskole på en web-design linje og har ellers vært interessert i data i mange år. Han har ryggmargsbrokk og sitter i rullestol, men kan gå med krykker. Problemet er at balansen er ganske dårlig, så før han blir nærmere kjent med Telenor-lokalene, foretrekker han rullestolen.

– Noen lurer
– Har du gjort deg noen tanker på forhånd om hvordan du som funksjonshemmet vil bli mottatt i arbeidslivet? – Jeg vet i hvert fall at det ikke er enkelt å få seg en jobb. Det er ikke alle som er så sikre på folk med et handikap, de lurer nok på hvordan vi vil klare jobben, om vi orker mindre enn andre og om vi har mer sykefravær. – Men min fysiske situasjon er ganske stabil, så sykefravær og slikt blir neppe noe problem. Når kolleger og arbeidsgiver ser det, blir jeg forhåpentligvis behandlet som hvilken som helst annen arbeidstaker. I denne jobben her burde det at jeg er handikappet være helt uvesentlig. Selv har ikke Ståle møtt negative holdninger. Han føler at han blir respektert for det han kan og den han er. Det verste han kan tenke seg er dulling og synes synd-på holdninger. – Jeg var spent på hvordan det ville fungere her, særlig tonen. Det jeg har sett hittil virker veldig positivt. Det er åpent kontorlandskap, men likevel stille og rolig med en behagelig atmosfære. Det kan Arbeidsmiljø underskrive, alle snakker med dempet stemme, selv grupper som sitter ganske nær oss og diskuterer, sjenerer ikke.

Betjene 7.000
Praktikanten skal jobbe med service overfor Telenors egne ansatte. Det går ut på å videreformidle forespørsler om bistand og hjelp i forskjellige sammenhenger, om alt fra lysrør som må skiftes til datatrøbbel eller en stol som ikke fungerer som den skal. – Vi er tre stykker som skal jobbe med dette. Det vil sikkert gå greit, men det blir spennende å se hva som skjer i februar når det store bygget på andre siden er ferdig og skal tas i bruk. Når alt er ferdig her ute blir vi 7.000 ansatte. Vi får håpe at ikke alle sammen får problemer samtidig. Kollegene hans, konsulentene Jarle Andreassen og Ingvild Simonsen er rekruttert på vanlig måte og har flere år bak seg i Telenor. De er opptatt av å hjelpe Ståle Nicolaisen til rette på hans andre arbeidsdag, og ser ingen umiddelbare problemer ved at han må bruke rullestol på jobben. Det avgjørende er hva han utretter i jobben sin. Ståle legger ikke skjul på at han synes det er kjempegøy å ha fått jobb på en av Norges mest profilerte og moderne arbeidsplasser. Han ser ikke bort i fra at denne jobben kan danne springbrett for noe annet, men foreløpig vil han ta en ting av gangen og konsentrere seg om å gjøre en best mulig jobb der han er.

Personvern og cookies