Behov for kjøreregler
Jeg ønsker at ALS begrenser seg til å levere tjenester som BHT er ute av stand til å levere. I mange tilfeller vil ALS bidrag da bli å være «kjentmann» i trygdejungelen. IA bedrifter uten BHT bør ikke tilbys gratis «BHT-lignende tjenester», men få beskjed om at de trenger en BHT for å få IA-bedriften til å fungere. Dersom ALS skal ut på virksomheter som har BHT og drive «BHT virksomhet» som arbeidsmiljøkartlegging, konfliktarbeid med videre, er det dømt til å bli konflikter. Det er flott med den store entusiasmen som råder innen ALS i disse dager. Men de må ikke glemme at de som hovedregel er på fremmed grunn i forhold til en BHT som ofte har mange års erfaring og kjennskap til virksomheten.
Behov for dialog mellom ALS og BHT Dersom ALS er villige til å vise «magemål» så er jeg overbevist om at BHT på sin side er villige til å markedsføre IA-avtalen. BHT i Norge har avtale med mer enn 20.000 virksomheter så potensialet for markedsføring burde være stort. Med andre ord: En typisk VINN-VINN mulighet. En måte å få til dialog på er at ALS inviterer alle BHT i sitt område til kontaktmøte for gjensidig informasjon. Her kan man snakke om kjøreregler. Noen fylker har avholdt slike møter. De som ikke har gjort det bør gjøre det snarest. Det er også viktig, ikke minst for tilliten, at BHT er med på informasjonsmøter mellom ALS og virksomhetene. Mye kan avklares på slike møter. Heldigvis er prosjektgruppen for IA i RTV godt orientert om det som skjer rundt omkring på godt og vondt. Og i disse dager (primo september 2002) starter et opplæringsprogram for ALS ansatte fra hele landet. Kanskje kan dette føre til bedre samhandling mellom ALS, BHT og – ikke minst virksomhetene. Hvis ikke er IA avtalen dømt til å mislykkes.