Arbeidsmiljøsenteret sykler til jobben

Tekst: Turid Børtnes (2004)
Mandag 3. mai går startskuddet for den landsomfattende kampanjen «Sykle til jobben». Da har flere ivrige syklister og mosjonister i Arbeidsmiljøsenteret for lengst startet sin egen private kampanje, de ivrigste sykler hele vinteren til og fra jobben.
– Vi kommer garantert til å delta i år også, sier primus motor for kampanjen i Arbeidsmiljøsenteret, økonomisjef Torill Dahl. – Vi var med i fjor med svært god deltakelse, det var første gang på flere år. Deltakelsen ble en suksess, det var så mange ivrige trimmere blant de 17 ansatte i Arbeidsmiljøsenteret at det holdt til åttende plass i klassen.

Sosiale bivirkninger
Men her er det viktigere å delta enn å få gode plasseringer. Kampanjen skal oppmuntre folk til å trimme mer i hverdagen, det er ikke så viktig hvordan de gjør det. – Gevinsten er bedre fysisk form og dermed bedre helse, sier Torill som selv holder seg i form med skiturer om vinteren og sykkel- og fotturer i sommerhalvåret. Hun legger også stor vekt på den sosiale effekten av en slik kampanje. – Den betyr mye for fellesskapet, vi får noe å snakke om som alle kan være med på. I tillegg prøver vi å lage litt hygge rundt tiltaket med utlodning av forskjellige effekter som kan oppmuntre til enda mer trimming.

Viktigst å delta
Terskelen for å delta skal ikke være alt for høy. Ikke alle kan sykle, mange har lang reisevei og bruker tog, buss eller bane til og fra jobben. Da holder det å gå av en eller flere stasjoner eller holdeplasser før en kommer til jobb eller hjemsted og ta beina fatt. Kombinert med trappene sju etasjer opp til kontorlokalene gir det god mosjon. – Hensikten er å få fart på blodomløpet, en skal puste litt fortere. Nytt av året er at kampanjeperioden er utvidet til og med hele september. I fjor varte aksjonen fra begynnelsen av mai til ut juni. Torill er fornøyd med innsatsen til arbeidskollegene sine. Hun vil særlig fremheve den ivrigste som syklet til og fra jobb til sammen 39 dager i fjorårets kampanjeperiode som strakte seg over 40 arbeidsdager. Kampanjen, som går i regi av Norges mosjons- og bedriftsidrettsforbund, er en av de største og viktigste mosjonskampanjene i Norge. I tillegg til selv å få bedre helse og mer trivsel, sparer syklistene miljøet. )

Personvern og cookies