Arbeidsmiljø og pasientsikkerhet

– Et godt arbeidsmiljø er viktig for pasientsikkerheten

– Hvordan vi kommuniserer på arbeidsplassen, har konsekvenser for pasientsikkerheten, sier Joy Buikema Fjærtoft, som er organisasjonspsykolog ved Oslo universitetssykehus.

TEKST: PÅL JOHAN KARLSEN
Publisert: . Sist oppdatert: 21. nov. 2018.

Organisasjonspsykolog Joy Buikema Fjærtoft har i fem år satt arbeidsmiljø og organisasjonskultur på dagsordenen ved Oslo universitetssykehus. Hun påpeker at et godt arbeidsmiljø er viktig for kvaliteten og pasientsikkerheten.

Til stor applaus fra nærmere 500 deltakere på Arbeidsmiljøkongressen i Grieghallen ble Joy Buikema Fjærtoft nylig utropt som vinner av den norske arbeidsmiljøprisen 2018.

– Hvordan vi kommuniserer på arbeidsplassen, har konsekvenser for pasientsikkerheten, sier den prisvinnende psykologen til Psykologforeningen.

I 2016 slo en FAFO-rapport fast at ytringskulturen ved Oslo universitetssykehus ikke holdt mål. Det kom blant annet til uttrykk ved at ansatte unnlot å varsle om kritikkverdige forhold av frykt for represalier, melder Psykologforeningen på sin hjemmeside.

Gjennom blant annet «kulturkonsulentprogrammet», som Joy Buikema Fjærtoft har stått i bresjen for, har organisasjonskulturen sakte, men sikkert endret seg.

– Nobelprisvinner May-Britt Moser sier det veldig treffende: «For å levere topp prestasjoner trenger du et topp arbeidsmiljø», og hun er tydelig på hva som er ønsket kultur i deres forskningsmiljø, har Buikema Fjærtoft uttalt på sykehusets nyhetsside for ansatte.

– Organisasjonskultur på sykehus påvirker både kvalitet og pasientsikkerhet, og de ansattes helse og engasjement. Det er stadig mer forskningsbelegg og oppmerksomhet på dette nasjonalt og internasjonalt.

TEKST FRÅ Psykologisk.no

Personvern og cookies