TEMA: Politikk – Utgave: 02/2010

Aktive, samfunnsbevisste tvitrere

- Som politiker vil jeg være der folk er, sier Arbeiderpartiets nestleder Helga Pedersen, "helgape" på Twitter.



Av Grethe Ettung

Det vil også Høyres partileder Erna Solberg og daglig leder av turtøyprodusenten Stormberg, Steinar J.Olsen, som begge er tildelt priser for sitt nett-engasjement.

Mulighet til å fremme nye saker

- For meg handler Twitter om å komme i kontakt med folk som ikke springer ned komitedørene på Stortinget, poengterer Pedersen.
- I og med at jeg i liten grad går på cafe eller snakker med folk på samvirkelaget i en hektisk hverdag, så er Twitter en mulighet til å få tilbakemeldinger fra folk i ulike deler av landet.
Pedersen vil ikke gå så langt som å kalle Twitter-arenaen for en maktfaktor, men ser på den som en mulighet til å fremme nye saker.
- Tilbakemeldingene jeg får på innleggene mine inneholder både ris og ros og konkrete forslag.

Lærer av dialogen

Pedersen har ikke oppnådd noen pris for kvitringen sin ennå, i motsetning til Stormbergs leder Steinar J. Olsen. I 2009 ble han kåret til Årets Person av NMN Digital Awards. Juryen la til grunn Olsens aktive bruk av sosiale medier, og mener han fremstår som Norges synligste bedriftsleder.
- Twitter og andre sosiale medier er en flott måte å møte spennende mennesker på. Som leder av Stormberg lærer jeg mye av dialogen med dem som følger meg på Twitter, hevder Olsen, og viser til sine 5266 tilhengere.
Bedriftslederen ønsker å nå både eksisterende og potensielle Stormberg-kunder.
- Mennesker som er engasjert i de samme sakene som vi er engasjert i, først og fremst inkluderende arbeidsliv, etisk handel og klimautfordringen.
Selv synes han dialogen på Twitter er lærerik, og er av den oppfatning at både Twitter og andre sosiale medier er potens-ielle maktfaktorer.

Et korrigeringsverktøy

Erna Solberg gikk av med seieren om å være best på Twitter i VGFredags Twitter-kåring for 2009. Høyres partileder forteller at hun lenge var skeptisk til nettfenomenet, men at hun nå er bitt av basillen.
- Nå prøver jeg gjerne ut nye mediekanaler. Jeg synes Twitter egner seg godt til å følge med på debatter, og jeg får informasjon og tips om saker jeg ellers ikke ville fått.
Solberg har 6000 tilhengere som følger henne på Twitter. Selv antar hun at det er en blanding av Høyre-velgere og andre.
På spørsmål om hun ser på Twitter som en viktig kanal med tanke på påvirkning og makt, svarer hun benektende, men hevder at nettsamfunnet fungerer godt for utveksling av kommentarer og som et korrigeringsverktøy.
Partileder Erna Solberg prøver gjerne ut nye mediekanaler. (Foto: tomas@icu.no) Steinar J.Olsen, leder av Stormberg, er tildelt pris for sitt nett-engasjement. (Foto: arkiv) Helga Pedersen, nestleder i Arbeiderpartiet, verdsetter tilbakemeldinger fra Twitter-brukere i ulike deler av landet. (Foto: Arbeiderpartiet)

Legg til kommentar

captcha

Produsert av Pixelhospitalet AS